Tuesday 27 December 2011

Bab 16

Puas menunggu Ain untuk makan malam. Namun Ain tidak muncul-muncul. Hizwan mula merasa bimbang. Mahu sahaja dia menjengah kebilik Ain tapi dia takut dimarahi.
“ You kenapa Wan. Macam kucing nak beranak saja I tengok.”
Pertanyaan Liza hanya dibalas dengan senyuman. Malas mahu melayan pasti Ain marah sangat dengan dia. Salah dia juga kenapa gatal-gatal mengajak Liza singgah sedangkan perempuan itu awal-awal lagi sudah memberitahu bahawa dia sudah menempah hotel untuk dia bermalam. Entah kenapa lah dia bodoh tiba-tiba.
“ Kau ni fikir guna apa Wan. Ain tu isteri tentulah dia cemburu. Yang kau gatal mulut mengajak buat apa. Dah lah abang tengok si Liza tu semacam sahaja. Sama spesis sahaja dengan Elis.” Kata-kata Hilman menyesak didada dan mindanya.
“ Ala ajak-ajak ayam aje bang. Mana tahu nak jadi macam ni.” Hizwan merasa sangat menyesal. Tetapi Ain bukan kenal pun dengan Liza. Liza pun bukan kenal dengan Ain. Sangat tidak relevan kalau Ain cemburu dengan Liza. Lagi pun Liza hanya teman seperniagaan sahaja. Bukan siapa-siapa.
“ Sampai hati you tak ajak I pergi bercuti kan Wan. I pun tahu juga penat uruskan klinik tu sendiri. You senang hati sahaja pergi holiday.”
“ Sorry Liza I bukan tak nak ajak you pun. You pun tahu I baru balik penat. Jadi sebelum I mula bekerja tak ingat dunia elok I bercuti bukan lama sebulan sahaja. Lagi pun ini percutian keluarga.”
“ Tapi I tengok ada juga yang bukan dari keluarga you kan.”
“ Siapa yang you maksudkan tu?”
“ Kak Pah kan orang gaji you. Tu perempuan satu lagi tu. Siapa? Bukan keluarga you kan?”
Dia isteri aku. Mahu sahaja Hizwan menjawab namun dia tidak mahu Liza berfikir yang bukan-bukan.
Atau berkecil hatinya dengannya. Hizwan sangat menyedari Liza bukan sahaja suka kan dia setakat sebagai kawan. Dari gerak gaya Liza dia tahu. Hati Liza bukan terikat sebagai kawan. Cuma Hizwan yang tidak mahu bersama Liza. Baginya Liza bukan lah wanita yang boleh dia buat isteri. Hizwan mahu kan isteri yang tidak berkerjaya sama sepertinya.
Kepala Hizwan bagai dihempap batu yang sangat besar. Dia tidak mahu kehadiran Liza merosak kan mood Ain yang sudah agak baik siang tadi. Susah sungguh rasanya mahu memujuk orang yang merajuk.
Hizwan membuka pintu bilik Ain perlahan-lahan. Kenapa dia harus mencuri-curi untuk memasuki bilik isteri sendiri. Dia sendiri blur! Tak pernah dibuat dek orang. Tetapi itulah yang dia buat. Kalau tertangkap mahu tujuh hari tujuh malam tebal kulit muka dan nak hadap mulut-mulut sepsis nganga tak ingat dunia. Bercakap macam bertih jagung digoreng.
Perlahan-lahan Hizwan menghampiri Ain yang sedang lena. Polos! Ayu! Cantik! Anggun ! Menawan! Semua itu ada pada Ain. Perlahan-lahan juga Hizwan mengemaskan rambut Ain yang menutupi sebahagian wajahnya. Lena sungguh. Macam sleeping beauty sahaja. Sungguh dia jatuh cinta dengan isteri sendiri.
“ Ain…” Hizwan memanggil perlahan.
Putera raja itu sungguh kacak. Datang kepada Ain dan mendukungnya lalu dibawa ke kamar peraduan yang luas berhias warna pink dan hitam. Cantik gabungan dua warna itu. Mengasyikan sahaja. Si putera mengusap rambutnya perlahan. Menyebak juntaian rambut yang jatuh didahinya. Satu kucupan singgah didahinya. Hangat giler. Ain tersenyum. Bahagia sungguh rasanya.
Namun kehangatan itu tidak lama..tiba sang putera melangkaui batas yang sepatutnya. Ain tidak rela. Kacak macam mana pun siputera dia tidak akan rela di nodai. My hubby! Mana Hizwan. Hizwan tolong aku! Ain menjerit ketakutan.
Dia merasa tubuhnya dipeluk erat. Terasa hangat dalam dingin aircond yang sejuk tahap ais kutub utara. Ain mencelikan mata. Alamak! Siapa yang aku peluk ni.
Ain terjun dari katil. Sudah lah bermimpi putera kacak yang hampeh. Malangnya kaki Ain tersangkut pada tiang katil. Aduh! Berdebuk dia jatuh macam nangka busuk. Sakit sungguh punggung dan pinggangnya. Sapa punye angkara memperdajal kan dia.
Hizwan yang tersedar segera memetik suiz lampu. Dia melihat Ain sudah berada dibawah katil denga muka berkerut.
“ Kenapa awak ni sedap-sedap datang sini tidur. Aduh!”
“ Nak kejut Ain ajak makan. Tengok Ain lena. Saya pun terlena. Sakit?”
Segera Hizwan memapah Ain ke katil.
“ Macam nak rogol orang aje masuk bilik senyap-senyap.” Sempat lagi Ain bersungut.
“ Apa Ain mengarut ni. Nak rogol isteri sendiri. Tak kan saya tergamak nak buat macam tu. Berdosa.”
“ Habis tu buat apa dalam bilik Ain. Tak pasal-pasal aje. Nasib baik Ain tak dapat pergi dapur ambik pisau. Kalau tidak mati sia-sia sahaja nanti."
“ Sampai macam tu. Patutnya Ain boleh agak kalau ada orang masuk bilik. Tentulah saya. Tak akan saya nak buat apa-apa pun kalau tuan punya badan tak izinkan.”
Amboi! Ada hati juga lelaki ni.
“ Sakit lagi”..
“ Sakit lah. Tapi dah kurang. Ni kenapa datang tidur sini.?”
“ Salah?” pertanyaan Hizwan tidak dijawab Ain. Memang lah tidak salah kalau Hizwan mahu tidur disini. Tidak ada siapa pun yang akan kata perbuatan dia salah.
“ Ain tak makan. Balik tadi terus tidur. Masuk bilik macam ada yang tak kena sahaja.”
Perempuan itu! Ya perempuan itu yang menyebabkan mood Ain macam orang tengah period. Angin satu badan. Kenapa perempuan itu datang kesini. Macam sumpahan sahaja keatas dirinya.
“ Siapa perempuan tadi tu. Bakal isteri awak ke?”
“ Oh! Cemburu ye?”
“ Eeee..tak ada makna nak cemburu-cemburu ni. Tanya pun tak boleh ke?”
“ Liza…kawan saya. Kenapa? esok dia balik lah. Saja nak lepak dekat sini. Jangan risau dia buka girlfriend saya pun.”
“ Ain cemburu?”
Ain angkat bahu. Dengan rambut yang kusut macam kak limah pipinya bertukar warna. Pink lagi. Malu. Sedar hatinya diulit cemburu. Walaupun dia tidak kisah kan sangat Hizwan. Namun saat ini dia akui. Dia sudah dilanda penyakit cemburu entah apa-apa.
“ Taka pa pun kalau cemburu. Itu tandanya sayang. Ain sayang saya ye?” Hizwan ketawa. Wajah Ain kelihatan comel bila pipi putih gebunya bertukar warna.
“ Ain. Tak apa kalau Ain rasa macam tu. Kalau ain tak suka ada kawan perempuan saya datang sini Ain boleh cakap terus terang sahaja. Tak payah tunjuk protes hempas pintu bilik lepas tu tak makan. Kesian pintu kena hempas. Kesian perut Ain lapar.”
“ Entah lah. Ain tak senang dengan dia.tak tahu kenapa”.
Ain masih tidak sanggup berterus terang dengan Hizwan. Bahawa perempuan itulah yang telah merobek hatinya hingga membawa diri jauh dari kehidupan yang baru mereka bina. Ain tidak akan lupa wajah itu. Wajah wanita elegan dan bergaya. Jauh bezanya dari dirinya yang tidak punya apa-apa. Pelajaran pun kurang. Penampilan ala kadar sahaja.
“ Ain nak makan tak?”
“ Awak dah makan?”
“ Belum. Ingat memang nak makan dengan Ain sekali.”
“ Ain tak lapar. Tapi kalau awak nak makan Ain siap kan.”
“ Tak apalah dah lewat sangat nak makan pun. Just nak pastikan Ain okey. Tak ada apa-apa.”
“ Awak susah hati sebab saya protes tu ke Hizwan? Saya minta maaf lah. Saya terlalu ikutkan rasa hati yang panas. Patut saya kena sejuk-sejuk kan sahaja diri.”
“ Mestilah susah hati puteriku merajuk. Dah lah saya tak pandai nak pujuk.”
Ain tersenyum. Rasa sejuk dihatinya melihat keprihatinan Hizwan.
“ Boleh tak kalau saya nak sambung tidur.” Ain meminta izin.
‘ Sambung lah. Saya temankan Ain dekat sini boleh?”
Alamak! Ni yang tak sedap nak dengar. Ain serba salah. Mahu mencipta alasan. Berdosa! Ain lebih takutkan dosa yang dah berkapuk dan mahu menambahnya lagi. Oh! Tidak.
“ Tidur lah tapi jangan jadi labah-labah.”
“ Labah-labah?”
“ Tangan jangan merayap. Jangan buat apa-apa. Ain tak nak.”
Hizwan ketawa. Protocol atau undang-undang. Mana ada undang-undang suami tidak boleh dekati isteri. Memang tidak ada. Tapi Ain menciptanya. Alasan! Tak mengapa. Dia tidak kisah. Bukan lari gunung dikejar.
Hizwan merebahkan diri disebelah Ain yang sudah membelakang kannya. Tidak mengapa pun begitu. Hizwan tidak kisah. Perlahan-lahan dia melelapkan mata. Belayar kealam mimpi yang indah.
@@@@@@@@@
Liza mencari- cari Hizwan diawal pagi ini namun lelaki itu tiada bersarapan bersama mereka. Perempuan asing yang dia nampak semalam juga tidak ada. Mereka keluar berduakah? Seawal pagi? Apa hubungan Hizwan dan perempuan itu?
Dia seperti pernah nampak sahaja perempuan yang dilihatnya semalam. Tetapi dimana? Dia sudah tidak ingat semuanya. Mahu meminta Hizwan menemaninya juga tergendala begitu sahaja. Dia akhirnya terpaksa pergi tanpa sempat bertemu Hizwan.
Ain terlewat bangun pagi ini. Sudah pukul sepuluh. Aduhai! Janji mahu meneruskan perjalanan ke Mersing pagi-pagi ini sudah tergendala. Tidak ada sesiapa pun yang memanggil dia . Entah kemana semua orang pergi.
Hizwan masih lena didalam gulungan selimutnya yang tebal. Tidak sampai hati mahu mengejutkan lelaki itu. Ain bergegas mandi. Dia mahu bersiap.
Sedang dia berkemas beg pakaiannya Hizwan tersedar dan melihat Ain sedang berkemas.
“ Nak kemana berkemas ni?”
“ Kan nak ke Mersing pagi ni. Dah lupa ke?”
“ Alamak! Liza…” Nama tersebut menyebabkan Ain tersentak. Dia hanya memandang Hizwan bergegas keluar dari biliknya.
Ain mengelengkan kepala. Kenapa wanita itu harus muncul sekarang. Disaat dia baru sahaja mahu menikmati hidupnya yang terkandas satu ketika dahulu. Ain benci perempuan itu. Benci yang teramat sangat. Tanpa sedar ain menangis. Celik mata nama perempuan itu yang disebutnya dahulu.
Ain mengemas barang-barangnya. Sudah siap berkemas dia mencari Kak pah dan Mia. Mereka sudah bersiap awal hanya menanti Ain dan Hizwan sahaja.
Kak Pah tersenyum memandang Ain. Sedia maklum. Namun Ain buat-buat tidak nampak akan senyuman memperlinya itu. Dari jauh dia melihat Hizwan sedang bercakap-cakap dengan Hilman. Entah apa yang mereka bualkan. Kelihatan serius sahaja.
“ Dah siap Ain? Nak sarapan dulu ke apa ke?”
“ Tak apalah Ain tak rasa lapar dah..” sedangkan perutnya berlagu-lagu minta diisi. Perempuan bernama Liza itu memang hebat mampu membuat dia hilang rasa mahu makan.
“ Betul tak nak makan. Hizwan pun tak makan lagi tu. Pergi makan sekali.”
“ Tak apa kak. Ain tunggu aje semuanya siap.” Layu sahaja bunyi suara Ain.
Hilman pasti Ain tentunya sangat sakit sekarang. Melihat wajahnya sahaja sudah cukup memberitahu kehadiran Liza sangat tidak di senangi Ain. Melihat mata Ain yang sembab jua Hilman tahu hati Ain tersentap dengan kehadiran Liza secara tiba-tiba walaupun seketika.
“ Ain. Ain okey ke? Nak share apa-apa?” Hilman bertanya.
Ain hanya mengeleng.
“Pasal Liza? Ain elok cakap denga Hizwan suapaya dia tahu dan boleh hindarkan diri dari Liza. Nanti Ain juga yang sakit. Nasihat abang elok bagitahu cepat-cepat apa yang Liza dah buat dahulu. Tak elok kalau abang yang bagitahu Hizwan.”
“ Taka pa lah bang. Ain tak nak pisahkan mereka. Biarlah ain redha.”
“ Jangan rumitkan lagi keadaan. Kalau redha sekali pun hati sakit tak akan Ain dapat pahalanya. Ain kena ingat setiap masalah pasti ada penyelesaian. Ni abang pasti sangat Hizwan tak tahu apa-apa kan pasal Liza. Abang ingat malam tadi bila Hizwan masuk bilik Ain, Ain dah bercerita dengan dia. Kenapa nak tangguhkan lagi? Cerita sahaja. Habis masalah.”
“ Abang nampak dia masuk bilik Ain ke?”
“ Dah abang yang suruh dia masuk pujuk Ain. Tentu lah abang tahu.”
Malunya Ain. Mesti Hilman fikir yang bukan-bukan.
“ Ain jangan jadikan Liza alasan untuk tidak bahagia, abang tengok Ain sudah boleh menerima Hizwan. Jadi mengapa mesti masuk kan Liza dalam hubungan korang berdua.”
“ Liza tu wujud bang. Bukan mimpi dalam hidup Hizwan mahu pun Ain. Apa pun memang Ain kena hadap dia juga sebab dia kawan baik Hizwan. Cuma hati Ain ni perit sangat nak terima dengan apa yang dia dah buat dahulu. Hancurkan hati Ain lumat-lumat.”
“ Ain dah bagi dia peluang empat tahun untuk mengambil Hizwan dari tangan Ain. Tapi Liza tetap tidak dapat Hizwan kan? Jadi apa masalahnya sekarang. Sudah sah Hizwan tak akan berpaling lagi kepada Liza jadi Ain kena ambil kesempatan ini.”
“ Dengar cakap abang . Ikat Hizwan dengan status Ain sebagai isteri. Kalau pun lelaki boleh kahwin empat tapi kalau Ain bagus kenapa dia mesti madukan Ain. Ain pula jangan madukan diri sendiri sebelum Ain dimadukan.”
“ Apa madu-madu ni.” Hizwan yang muncul tiba-tiba sahaja menyampuk.
“ Tak ada apa. Ain ni dia fikir kau nak madukan dia dengan Liza tu yang merajuk. Ni abang tolong kau pujuk.”
Ain memandang Hilman geram.
“ Madukan Ain? Kalau nak madukan Ain empat tahun sudah saya madukan dah. Apa masalahnya ni?”
“ Awak tu..bangun tidur aje ingat Liza. Saya ni awak tak kisah pun.”
“ Alahai! Itu pun jadi isu ke Ain? Sorry..dia kan tetamu. Mana tahu dia dah balik awal-awal. Elok juga dia dah balik. Aman sikit. Kalau tidak rimas.”
“ Bukan awak suka ke kalau dia ada. Dia kan yang selalu telefon awak lepas tu awak cakap jauh-jauh. Rahsia-rahsia.”
“ Nur Ain Amani. Liza tu taka da apa-apa dengan saya kalau nak di bandingkan dengan awak. Saya tak ada apa-apa rasa pun dengan dia. Tapi dengan awak semua rasa ada…coklat,strawberry, rasa dal pun ada.”
Ain tersenyum. Sedikit terpujuk dengan kata-kata Hizwan. Nasib baik perempuan itu sudah pergi. Kalau tidak ada juga yang tak keluar bilik. Tidak mahu melihat,apatah lagi melayan perempuan itu. Ain lega. Hatinya cukup lega dan lega. Rasa mahu menjerit suka sahaja. Namun dia sedar. Dia bukan sendirian. Ada lima pasang mata memerhati.

3 comments:

  1. hahahha..nasib baik awl2 liza dh balik..menyibuk jek kt situ..hehehe

    ReplyDelete
  2. aisy...dia balik tapi dia akan fikir bagaimana mahu memporak peranda kan hidup ain

    ReplyDelete