Monday 16 January 2012

BAB 27

Ain masih belum pulang walaupun jam sudah menunjukan ke angka 8. Sengaja dia mengisi borang untuk bekerja lebih masa hari ini. Dia perlu menyiapkan data yang perlu dimasukkan kedalam system. Kebetulan Hizwan juga sedang membuat pengiraan gaji. Jadi dia didalam office dan Ain diluar leka menaip.
Perut nya terasa pedih. Lapar sungguh rasanya. Dia berhenti seketika dan ke pantry untuk membuat air. Dia mencari jika ada biskut didalam rak makanan. Jumpa! Biskut jangung. Jadilah biskut jangung pun asalkan perutnya berlapik sedikit sebelum dia diserang gastrik.
Sedang dia menikmati biskut yang dicicah air kopi susu ain mendengar bunyi yang agak bising dihadapan. Suara lelaki silih berganti kedengaran. Ain tidak dapat menahan keinginannya untuk melihat apa yang telah terjadi. Tidak pula dia mendengar loceng dipintu hadapan berbunyi. Mungkin kerana dia leka melayan perasaannya dengan biskut jangung kegemarannya itu.
Sebaik sahaja wajah Ain tersembul diruangan pejabat 4 orang lelaki lengkap berkopiah serentak memandang kepadanya. Ain kehairanan. Apa sudah jadi?
“ Maaf cik boleh cik tunjukan kad pengenalan cik.” Ain yang tidak faham apa-apa mencari kad pengenalan nya didalam purse. Dia menyerahkan kepada salah seorang lelaki yang berada dihadapannya.
“ Minta maaf doctor saya hanya menjalankan tugasa sahaja. Kami harus menjalankan kerja jika menerima aduan sedemikian.”
“ Tak apa saya faham ustaz. Setiap aduan harus kita susuli kesahihannya. Maksiat memang wajib kita benteras.”
 Ain yang tidak faham apa-apa memohon pengertian Hizwan.
“ Ustaz ni sayang mendapat aduan ada pasangan dalam pejabat ni yang berkurung dari maghrib sampai sekarang. Kita lah tu. Dah taka da orang lain dalam pejabat ni.”
“ Minta maaf puan. Kami hanya menjalankan tugas.”
“ Taka pa Ustaz. Bukan salah ustaz pun mungkin pengadu yang silap tidak selidik dahulu.”
“ Mungkin jugalah Puan. Mujur doctor dan puan suami isteri.”
“ mujur juga saya bawa kad nikah kami. Jika tidak sia-sia sahaja kami kena nikah sekali lagi.” Hizwan ketawa. Ustaz yang berada dihadapan mereka juga ketawa. Kekhilafan itu adalah lumrah dalam kehidupan. Selepas permohonan maaf diterima Hizwan dan Ain seiklas hati mereka kembali ditinggalkan berdua.
‘ Siapa lah yang membuat laporan tu ye bang. Siapa yang tahu Ain dengan abang ada dekat pejabat ni.”
“ Entah lah sayang. Serkap tak mengena. Adalah tu yang dengki irihati. Esok mesti kecoh punya. Siapa yang bercerita dulu dialah punya angkara tu. Abang ingat abang dah tak nak berahsia lagi. Susah lah Ain. Mulai esok abang nak Ain jadi isteri dirumah dan ditempat kerja”
“ Tapi bang…”
“ Taka da tapi-tapi lagi. Banyak yang tak eloknya dari yang elok. Cukup lah tu Ain berlakon. Abang lebih suka isteri abang dipejabat. Dari terpaksa berpura-pura. Tengok apa dah jadi hari ni. Esok tebalkan sahaja lah telinga Ain tu dengar cakap orang ye.”
“ Suka hati abanglah. Ain ikut sahaja. Baik kata abang mestilah baik untuk Ain juga.”
“ Bagus. Isteri abang memang baik. Gaji pun dah siap esok boleh bagi. Dah jom kita balik.”
Mereka beriringan keluar dari pejabat. Lampu dipadamkan. Mereka memandu kereta sendiri pulang kerumah.
Benarlah kata Hizwan. Ain harus menebalkan telinga mendengar cerita yang cepat sahaja tersebar. Entah siapa yang menjadi Tok Dalangnya. Ain sendiri tidak pasti. Hizwan sengaja berlambat-lambat. Dia sendiri ingin Ain melihat akan situasi dipejabat.
Sebaik sahaja wajah Ain terlihat dimuka pintu. Kak Sal terus menarik tangannya kebelakang. Dibelakang sudah menanti Kak Ros dan yang lain-lain kecuali Zura sahaja tiada.
“ Betul ke apa yang kami dengar ni Ain. Malam tadi Ain standby berdua sahaja dengan bos sampai kena tangkap basah. Betul ke?” pertanyaan yang bertubi-tubi singgah ditelinga Ain.
“ Malam tadi memang saya stanby sebab nak buat HMO ni. Saya pun tak sangka ada yang buat aduan tentang tu. Sungguh kak Ros saya tak buat apa pun.. masa ustaz-ustaz tu datang saya berada dipantry buat air makan biskut.”
“ Bos?”
“ Bos dalam bilik dia tak keluarpun dari petang tu” Ain menerangkan
“ Sal..mana kau tahu cerita ni. Awal betul kau dapat tahu.” Pertanyaan Kak Ros pada Sal menyebabkan semua mata memandang kepadanya. Termasuk Ain juga. Hebat! Cepat betul dia tahu.
“ Zura. Dia telefon malam tadi bagitahu.”
Mereka semua diserang tandantanya. Bagaimana Zura tahu sedangkan dia sudah pun pulang awal dan rumahnya bukan dekat pejabat. Budak-budak dibawah pun tidak tahu hal ini. Kak Ros memang sudah bertanya pada mereka sewaktu dia turun mengambil jadual kerja doctor pagi tadi. Macam mana pula Zura lebih tahu jika bukan dia yang membuat laporan ke pejabat agama. Kak Ros mula  rasa curiga. Mungkin ini memang kerja Zura.
“ Zura mana?” Dia mencari-cari kelibat Zura.
“ Ada dekat depan sedang buat kerja.” Ain menjawab. Memang dia melihat Zura duduk dimejanya tadi.
“ Tak habis-habis cari hal.” Kak Ros bersungut dalam diam.
“ Kenapa Kak Ros?” Ain yang mendengar sungutan itu merasa teruja ingin bertanya.  tetapi dia tidak dilayan.
Ain melihat ada beberapa bungkus bihun sup diatas meja. Dia merasa meloya tiba-tiba. Dia tidak mahu menahannya. Dia berlari kesinki mengeluarkan segala isi perut. Ain kelelahan. Kenapa dengan dia agaknya.
“ Hai! Pagi-pagi dah muntah. Macam dapat morning sickness aje. Mengandung?” suara Zura memecah gegendang telinga nya. Kenapa dengan Zura ini. Mengandung? Jika betul tentulah dia gembira.
“ bohsia rupanya kau ni ye. Berselindung disebalik tudung.”
“ Kenapa awak cakap saya begitu Zura? Dari sudut apa yang awak pandang hingga awak anggap saya ni bohsia.”
“ Tengok gaya kau pun aku dah tahu. Pandai kau berlakon kan.”
Gaya bertudung berbaju kurung gaya bohsia ke? Hebat betul dia boleh membaca gerak geri orang. Tapi sayangnya kehebatan nya itu keterlaluan hingga salah menduga.
Ain memandang Zura meninggalkan dia dipantry dengan wajah yang mencuka. Ain sudah merasa sedikit lega. Loya walaupun masih terasa dia tidak punya isi untuk dimuntahkan. Ain   kedepan dengan secawan nesvita. Perutnya perlu di isi. Dia menghirup sedikit nesvita sedap! Aroma yang wangi menarik perhatian Hizwan yang kebetulan baru sahaja sampai dipintu. Dia boleh melihat Ain sedang memegang mug yang masih berasap. Hanya Ain yang tidak sedar Hizwan dibelakangnya tetapi pekerja yang lain terkebil-kebil melihat perlakuan bos mereka. Seolah-olah sedang menghidu dan hampir mencium Ain. Kelakuan yang sangat pelik pagi ini.
“ Apa yang Ain minum. Wangi sungguh baunya.”
Ain terkejut nyaris dia tersimbah nesvita panas ketubuh Hizwan.
‘ Nesvita Bos. Nestum .” Ain yang terkejut tergagap-gagap menjawab. Mug ditangan diambil.
“ Pergi buat yang lain. ini saya nak.” Selamba sahaja dia mengambil mug ditangan Ain. Perkara biasa bila mereka dirumah tetapi sangat luar biasa dimata pekerja yang lain. ain dipandang dengan penuh tandatanya.
“ Kak Ros meeting. Semua staff ye.” Mereka tidak jadi bertanya kepada Ain akan sikap bos mereka yang sangat pelik. Pelik pada mereka tetapi bukan pada Ain.
Mereka berhimpit didalam bilik yang agak kecil itu. Mujur ada penghawa dingin. Hizwan memulakan bicara denagn lafaz bismillah. Dan dia terus kepada pokok perbincangan.
“ Saya rasa pagi ini semua sudah mendapat cerita hangat dan sensasi kan?”
“ Ya Bos dan kami nak sangat bos jelaskan apa yang telah terjadi pada kami supaya kami tidak bersangak buruk pada bos mahupun Ain.”
“ Mana Ain?” Hizwan mencari kelibat Ain. Jauh terkebelakang. Dia yang paling kecil menyelit ditengah-tengah lapan orang pekerja dengan wajah yang sudah bertukar warna. Dia merasa loya namun ditahan. Bau minyak wangi yang beraneka lebih menyebabkannya pening.
“ Saya tahu siapa yang membuat pengaduan ini. Ikutkan hati saya memang saya akan membuang nya terus. Tidak perlu lagi bekerja disini. Kehadiran orang yang begini sangat tidak saya alu-alukan. Saya tak mahu umumkan siapa tetapi jika orang itu sedar akan kesaalahan nya selepas ini saya amat berharap orang itu secara terbuka datang kepada saya dan Ain untuk memohon maaf.”
Mereka mendengar dan mengangguk. Tahulah mereka sekarang Ain dan bos disabatoj oleh seseorang.
“ Dan lagi satu perkara. Saya tak mahu mendengar cakap-cakap kosong yang tidak berfaedah terjadi didalam office ini terutamanya gossip-gosip liar antara saya dan Doktor Liza. Kamu semua sedia maklum dia hanya kawan saya dan disini juga saya ingin menegaskan saya sudah berkahwin dan tak mahu perkahwinan saya runtuh kerana cakap-cakap kosong kamu semua. Ada apa-apa lagi nak tanya?”
“ Bos…” Kak Ros mengangkat tangan.
“ Bagus juga bos dah kahwin harap sesiapa yang ada hati pad abos tu lupakan lah. Zura? Ain?”
Ain melihat Kak Ros tidak faham. Adakah Kak Ros bermaksud dia ada menaruh hati pada doctor bos kesayangan dia. Alahai! Kak Ros, Ain seperti mahu ketawa berdekah-dekah gelak terguling-guling.
“ Kalau ada kena mengena dengan Zura saya faham Kak Ros sebab Zura memang menaruh hati pada saya. Ain? Apa pula kaitan Ain dengan menaruh hati pada saya ni?”
Zura malu. Dia benar-benar dimalukan tetapi dia buat muka seposen. Hatinya sudah puas dapat mengenakan doctor muda itu dengan Ain. Sedikit sebanyak pasti maruahnya sudah tercalar. Tetapi dia hairan juga dengan maksud Kak Ros tentang Ain.
“ Apa yang Kak Ros jangkakan tentang saya. Saya ada menaruh hati pad abos ke?”
“ Kak Ros ni dah tua. Dari gerak geri Ain bukan susah mahu menduga.”
Ain tersenyum.  Dia mungkin sudah tidak punya pilihan.
“ Kejap-kejap. Ketara sangat ke bahasa tubuh saya ni macam tergedik-gedik pad abos Kak Ros? Jadi selama hari ini sejak saya bekerja sudah sebulan lebih ni saya ni kelihatan memang nak mengurat bos lah.”
Beraninya perempuan ni. Gumam Zura didalam hati. Kak Ros mengangguk ain memandang teman-teman yang lain. mereka tunduk. Oh! Mengumpat dia juga rupanya.
“ Saya perasan pada bos! Bos…saya perasan dan tergedik-gedik pada bos ye selama saya bekerja.”  Pertanyaan Ain yang tidak ada berlindung itu mengejutkan mereka semua.
Hizwan ketawa.
“ Kamu ni semua memang ahli nujum. Memang pemerhati yang sangat bagus. Ain tergedik-gedik pada saya pun awak semua nampak. Saya ingat perangai mengada-ngada dan manja dia dekat rumah tu tak ketara sangat dekat sini. lawak sungguh rasanya. Ain mari sini. tunjukan macam mana gedik awak tu pada saya.”
‘ Ish! Nak tunjuk juga ke yang saya memang mengada-ngada dan gedik bila bersama suami saya. Di office pula tu. Tak nak lah bang. Malu Ain.”
Mereka terlopong. Drama apa pula sekarang sedang terjadi.
“ Ain my lovely wife. Mari duduk sini.” Hizwan menepuk-nepuk sofa disebelahnya. Ain menurut mendekat dan duduk disebelah Hizwan.
“ Kamu semua saya mahu Ain belajar tentang semua ini sebab itulah saya suruh Kak Ros train isteri saya ni. Senang. Memang saya tak mahu dia rasa dia isteri saya jadi dia tidak perlu belajar. Dan saya tak mahu kamu semua fikir sebab dia isteri saya awak harus layan sebagai isteri bos. Ain juga tak mahu begitu. Saya harap semua orang jelas.”
“ Maaf kan say abos saya sudah tersalah sangka.” Ros dengan rendah diri meminta maaf.
“ Saya maafkan. Dan sekarang saya nak pengadu tak tahu malu tu bahawa taktik dia nak perangkap saya dan suami saya tidak menjadi. Dan lagi satu saya bukan bohsia.” Ain mengambil kesempatan melampiaskan rasa geramnya pada Zura yang enak sahaja menuduh dia bohsia.
Mereka semua bertepuk tangan. Setidak-tidaknya anggapan mereka tentang Ain salah. Menyesal mereka termakan kata-kata penyampai cerita. Sudah terbukti Ain bukan begitu orangnya.
Bau minyak wangi yang dipakai Hizwan mencucuk hidungnya hingga ketekak. Anehnya. Sebelum ini dia gemar benar dengan bau minyak wangi suaminya itu. Tetapi hari ini kenapa dia merasa loya dan tidak suka bau ini. Ain meminta izin untuk keluar. Dia benar-benar sudah tidak tahan. Dia berlari-lari anak ke bilik air. Sekali lagi dia memuntahkan isi perut.
“ Baik bos tengok isteri bos itu. Macam tak sihat. Dari tadi saya tengok dia begitu.” Tidak  perlu disuruh pun dia memang akan melihat Ain. Dia mendengar Ain memuntahkan segala isi perutnya. Hizwan menunggu diluar pintu bilik air sambil bertanya akan keadaan Ain.
“ Jom pergi bawah. Abang check Ain.” Hizwan mengajak Ain turun kebawah. Dia hanya mengekori.
“ Ain bulan ni tak period lagikan?” pertanyaan Hizwan dijawab dengan anggukan.
“ Tak silap abang dah seminggu ni lewat.”
“ aik! Abang kira ke period Ain. Tak senonoh!.”
‘ Kenapa pula tak senonoh. Abang doctor kan. Abang patut peka dengan perubahan Ain. Apa kata Ain pergi kencing kita check. Mana tahu ada rezeki kita.” Hizwan agak teruja. Amat berharap agar isterinya ada isi.
Ain hanya menurut. Dia juga berharap jika benar kata suaminya itu. Mudah-mudahan hari ini ada berita baik buat mereka.
Mereka berdua teruja menanti pregnancy test yang diuji bertukar kepada dua garisan. Sambil memeluk bahu isterinya mata mereka tertumpu kepada alat itu. Macam budak-budak menghadap gula-gula dihurung semut sahaja.
Akhirnya ia bertukar dari satu garisan menjadi dua. Hizwan menadah tangan menngucapakan kata syukur kepada ilahi. Akhirnya dia bakal menjadi seorang ayah dan Ain akan menjadi ibu. Perlahan-lahan pipi isterinya di kucup.
“ Terima kasih sayang.” Hanya ucapan itu keluar dari bibirnya untuk Ain.
‘ Terima kasih juga pada abang. Jika tak ada abang tentulah Ain tak berpeluang menjadi seorang ibu. Ain janji akan jaga anak kita baik-baik.”
“ Alhamdullilah! Kita raikan ye malam ni. Abang belanja Ain makan.”
“ Makan aje? Shoping? Ain kan dah lama mengidam nak beg LV. Boleh tak abang belanja Ain beg tu."
‘ Mengidam ke kalau macam ni. Selera buaya.”
“ Taka pa lah kalau abang tak mahu beli. Ain ada duit Ain beli sendiri. Nanti kempunan meleleh airliur anak Ain.”
“ Ish! Kesitu pulak dia. Boleh. Nanti kita pergi tengok beg yang Ain nak beli tu.”
Ucapan tahniah dari Hilman berkumandang dicorong telefon bimbit Hizwan. merah muka Ain diusik Hilman. Mula-mula tak mahu, malu jadi mahu. Sekarang bila sudah ada hasil tak kan boleh disorok rasa bahagia yang melingkari hidup mereka suami isteri
“ Mia mesti suka tidak lama lagi dia bakal ada sepupu. Dia tu kan suka bayi.”
“ Engkau yang patut kahwin bang. Bagi Mia bayi macam yang dia nak.” Hizwan ketawa disambut Hilman.
“ Aku akan kahwin jika ada jodoh. Insya allah.”
Gembira sungguh tidak terkata. Alangkah bagusnya jika dia boleh berkongsi cerita dengan emak, dengan Farah. tetapi mereka berdua telah tiada di muka bumi ini. Sudah lenyap ditelan bumi. Barangkali hanya tinggal tulang yang berselerakan.
dia bakal menyambung kembali generasi emak dan ayah. Ayah! Disaat ini Ain teringin sangat mahu melihat ayahnya yang tidak pernah dia kenali. Entah dimana ayahnya kini. Ain tidak menyalahkan ayah kerana meninggalkan dia dan emak kerana desakan hidup tetapi Ain terkilan kerana sejak lahir hingga dia akan melahirkan pun dia tidak berpeluang mengenali ayahnya.
Ain ingin benar berkongsi kegembiraannya bersama orang  tersayang tetapi siapa yang dia ada. Dia hanya ada Hizwan suaminya. Hilman yang dianggap seperti anak sendiri. Kekasih hatinya tempat dia mengadu hanya Allah SWT, kemudian cinta hatinya Hizwan. hanya ini yang dia ada.
“ Ain tak patut bersedih sewaktu sedang mengandung kerana ia akan mempengaruhi emosi bayi didalam kandungan. Inga pesan abang Ain kena banyakkan bersolat. Insya allah semuanya akan selamat. Banyak kan membaca surah Maryam supaya mudah Ain bersalin dan beberapa lagi surah-surah didalam Al quran.”
Nasihat seorang abang kejap didalam fikirannya.

3 comments:

  1. dah mngndung..msti pasni ada byk lagi dugaan..

    ReplyDelete
  2. aisy...hasil tu.kan..pandai teka

    ReplyDelete
  3. best2.. santek arh bondaaa.. 2 thumbs up lorrr!!! keh3

    ReplyDelete